Adjö

Nu är min upplevelse på Irland strax till ända.
Sista inlägget i bloggen nu...
Jag har fått jobb på Försvarsmakten i Stockholm och flyttar dit om två veckor!
Sista dagen på Irland är 27 Augusti och sen börjar jag i Stockholm den 1:a September!!

Så nu säger jag tack och adjö till bloggen för dessa veckor kommer vara väldigt hektiska och det kommer vara många sorgliga förväl..

Men till alla i Sverige, snart kan vi höras på telefon igen! Samma nummer som förut :)

Kramar!

fnittrig

I onsdags blev det drinkar på Hard rock cafe med Mimmi och Elena! Det blev fyra drinkar, det är svårt att låta bli då de kostar 5 € Styck :) Lagom för att vara fnittrig men inte för mycket för att bli bakis till jobbet dagen efter :)

I torsdags blev det lite sent för då blev jag bjuden på middag och vin hos Elina, hon bor i en RIKTIGT fin lägenhet som har ett helt perfekt läge för henne, 5 minuter till hennes jobb. Helt perfekt! Så jag kom inte hem förän 22.30 så igår var jag lite trött på jobbet..

Jag har även lyckats bli förkyld igen, suck.. Men det är bra att det kom nu så jag har tid att vila upp mig!
Igår var jag och Elena ut på stan efter jobbet och köpte resväska och grejjer till hennes hemresa imorgon. De ska hem på två veckors semester.

Nu ska jag bli bjuden på middag hos Tina och sen ska vi gå på bio, på Knight and Day. Så jag hoppas att den är lika bra som den verkar på reklamen.

Dax att göra sig iordning så jag hinner till Tina innan middagen är klar :)

The Haunting in Conneticut

The Haunting in Conneticut var en riktigt bra film!
En Geishas memoarer var också riktigt bra, den måste jag nog prova att läsa också..

Annars hände det inte så mycket igår kväll..

Mirja är sjuk igen och ligger och förkyler ner hela lägenheten, så ikväll ska jag dricka drinkar med Elena och Mimmi. Imorgon är jag bjuden till Elina på middag och få se hennes nya lya :)

Vi hade en RIKTIGT roligt kväll!

Shreck 4 var också en bra film, men inte alls lika bra som toy story 3!

Jag har även provat en spöktur runt dublin. Det var en promenad tur så man fick även röra lite på sig, mycket intressant och spännande men inte så väldigt hemskt. Innan det så var jag på after work med Mimmi, Darren, Elena och Peter så man hann ju bli lite lullig också :D

Förra lördagen var det middag och ännu mer bio, Inception! Mycket bra film den vill jag verkligen rekommendera!
Och på söndagen var det Twilight Eclipse dax! Men den filmen var inte alls lika bra som de tidigare twilight filmerna, men ändå mycket bättre än många andra filmer jag sett på senaste.

Men förra veckan blev det ingen bio alls. Då blev det drinkar med Elena och Mimmi på tisdagen, vi var på Woolshed och provade deras drinkar som de serverar i Pitchers (kannor).. :)
På onsdagen var jag och Elina (inte Elena denna gång) ut och åt middag på ett väldigt fint ställe.

Och i torsdags så kom Anna Dencker på besök! Så på torsdagkvällen var vi ut och åt och jag visade henne runt i Temple bar.
I fredags jobbade jag bara halvdag så vi hann med shopping också. Och på kvällen var det leavingpint för Johan Sandberg, Felix och Erik som åkte tilbaka till Sverige igen och lämnade oss alla här att sakna dom.
Men själva leaving pinten och middagen var väldigt trevligt så vi blev kvar på den Koreanska restaurangen ända till de stängde och sedan gick vi och dansade. Vi hade en RIKTIGT roligt kväll!

I lördags var vi ute på lite sightseeing och på kvällen gick vi en sväng och tittade förbi på Darrens födelsedagskalas. Men två nätter på raken och mycket hög musik blev för mycket så vi återvände hem.

I söndags gick vi till Museum of Modern Art, men det var lite långt att promenera så vi hann inte vara där så länge innan de stängde :) Och på kvällen skulle vi ut och prova att äta på YO SUSHI, men vi var för sena till det också så de hade hunnit stänga..
Men dit MÅSTE jag gå en annan gång! De har ett rullband där all sushi snurrar runt och åker förbi borden så det är bara att plocka och äta det man vill ha! Sedan betalar man för antalet och färgerna på tallrikarna man har tagit.

Igår åkte Anna hem igen så jag hyrde film och vilade ut efter jobbet. Det blev The Machinist - som jag visst hade sett tidigare- och Drag me to hell. Som faktiskt var en helt okej skräckfilm.

Ikväll så blir det två nya filmer (de har hyr 4 filmer i 4 nätter för 5€) så då blir det A Haunting in conneticut och En geishas memoarer. Får bara hoppas att jag inte somnar till någon av de, det gjorde jag igår till The Machinist :)

Kram

Keith Barry

Oh my god! Vad bra han var!
Som Henrik Fexeus fast på engelska, och tyvärr kanske lite bättre... :)
Han körde samma typ av grejjer som Henrik Fexeus, men i pausen visade han lite om hur han får människor att säga precis det han vill att de ska säga. Och i andra akten så hypnotiserade han lite fler än 20 personer uppe på scen så att de gjorde mycket roliga och en del pinsamma saker :D
Helt klar mycket sevärd om någon får chansen!

Ikväll blir det Den nya Shreck i 3D!

Nej, nu är det dax att åka hem för dagen så jag hinner med lite middag innan bion.

Toy Story 3

Nu ska jag snart iväg och titta på Toy Story 3 i 3D!
Det är jag, Sara och Michael som ska iväg och kika. Jag är sååå glad att jag har hittat någon som vill gå och se denna typ av filmer :)

Robert var underbar på fredagen innan vi åkte från Dublin och hem till Sverige på semester. Då var vi på en riverdance föreställning! Vi var båda lite fundersamma på hur de skulle lyckas med två akter med Riverdance, Robert var VÄLDIGT fundersam på hur han skulle stå ut :)
Men de var riktigt duktiga och fick till det riktigt bra med inte bara riverdance utan också andra sorters dans och en handling i uppträdandet. Det var så roligt för vi båda två var riktigt glatt överraskade att de hade lyckats så bra! Speciellt den andra akten var härlig med mycket glad dans och humor!

Imorgon eller på onsdag ska jag försöka få tag på biljetter till Keith Barry. Mirja har varit och sett honom tillsammans med sin moster och de tyckte att han var fantastiskt bra. Han ska tydligen vara typ som Henrik Fexeus. Så jag hoppas att det finns några biljetter kvar! Han ska ha uppträdanden fram till Söndag, men i helgen var det slutsålt på alla föreställningar.

Jag har börjat min nya tjänst på riktigt idag, det har varit lugnt - eftersom så många är på semester - men det var mycket roligt! Så jag tror att jag har valt helt rätt! Problemet är väl att om det är många som ringer så måste vi hoppa in och ta samtal också.. så det kan bli mycket att göra när alla börjar komma tillbaka igen från sina semestrar.

Nu är det dags att gå på BIO! Hurra!

Tillbaka

Idag klockan 12.10 landade jag på Dublin flygplats igen efter tre underbart fantsktiska veckor hemma med min älskling!

Vi hann träffa många släktingar och vänner på vår resa genom Sverige och vi hann se mycket vackert!
På de fem veckor som Robert varit ledig, varav jag har varit ledig tre veckor så har vi haft ca 4 regniga dagar, och det inkluderat två veckor på Irland :D
Här har de tydligen haft skräpväder under hela min semester hemma så nu är jag brunast :)

Vi började semestern med besök hos morbrors familj i Alsike. Där spenderade vi tre soliga och varma dagar med härligt sällskap och underbara barn. Vi passade även på att åka in till Botaniska trädgården i Uppsala, där jag drog med mig tre fästingar tillbaka... men de är borta nu och ingen Borrelia vad jag kan se.

Sedan drog färden vidare upp till mamma i Nordmaling där vi spenderade en vecka med underbara utflykter alla dagarna. På fredagen var vi ute och åkte båt hela dagen. från ett på dagen till halv tolv på natten. Det var helt fantastiskt!

Vi var även på Wheels och kollade på snygga bilar, i Örträsk och hälsade på andra morbror och i Umeå och hälsade på Gunvor och Bosse.

När vi sedan åkte tillbaka till Östersund så kom den jobbigaste men även trevligaste dagen på hela semestern. Vi hade urnnedsättning för morfar. Efter det hade vi en mycket härlig dag med mysigt fika hos mormor och en helt fantastisk middag på Dalwhinnies!

Jag har också hunnit med att hälsa på Kent och Annette, Emma Jim och Robin, farfar, syster yster och mormor.

Sedan var det Vällvikenfest på lördagen - mycket kul och mycket blött.
På söndagen åkte vi till stugan där vi träffade pappa och Lena och även Jimmy och Camilla kom dit och bodde.
Vi fällde träd, gjorde tvättrum, borrade ventiler m.m. och drack mycket gott vin och fick mycket god mat.
Vi fick även besök av Linnea och Sabina så jag och Sabina var ute och snorklade och badade lite på dagen :)

Carro och Jonas kom också och hälsade på och fiskade lite. Och de hade med sig sin nya söta lilla Thilde så nu har jag fått träffa henne också!

I torsdags firade vi och mormor vår namnsdag, Saradagen. Den infaller iofs inte förän imorgon men tack för den mumsiga tårtan och den väldigt väldoftande parfymen jag kunde köpa för mina present pengar!

Sista kvällen i Östersund belv jag bortskämd med god middag på Teaterträdgården av min älskling!
Och sedan efter en sista natt så åkte vi ner till Stockholm igen för att hälsa på Håkan och Jossan.
Vi hade en väldigt härlig helg med god mat hos Håkans föräldrar och sedan en tur in till Stockholm i går.

Men idag har inte varit någon rolig dag.. efter fem UNDERBARA och FANTASTISKA veckor som Robert har förgyllt så att det bara gnistrar i huvudet när jag tänker på det, så sitter jag nu ensam i Dublin och saknar honom helt otroligt mycket!

Nu är semester uppdaterad, inte så detaljerat iofs men det är nog dags att jag går och lägger mig inför första arbetsdagen imorgon :)

Ha det så bra!

Äntligen!

Ikväll kommer Robert!!!!!!
Åh vad jag har längtat!

Så nu sitter jag på jobbet och väntar på att Mattias ska sluta så ska vi gå och äta koreanskt innan jag hämtar Robert på flyget.

I lördags var vi ett gäng som åkte till Greystones och solade, det var riktigt trevligt trots att det mulnade på fram på eftermiddagen. Och i vanlig ordning, eftersom vi är många som åker, så tog det ett par timmar innan vi faktiskt hade kommit ner till stranden.

I söndags kom Martina till Dublin så vi var ute och åt god middag (musslor) och drack några öl på olika pubar i stan. Hon har sedan varit i Kilarney tills idag så hon följer med på koreansk middag ikväll!
Och sen ska hon också vara med på Lördag, det är sååå kul!

I tisdags var det tjejkväll med Elena, vi åt sushi, gjorde ansiktsmask och badade fotbad, pratade strunt och drack vin. Det var riktigt riktigt mysigt!

Och igår blev det bio - Sex and the City 2, och trots att den inte var lika bra som ettan så är det en så härlig känsla i filmen att man inte kan vara annat än glad!

Så nu blir det två veckor med Robert här! På lördag ska vi åka till greystones om det är fint väder. Det verkar bli okej så isåfall så blir det att kika på slottet där. Och om det blir dåligt väder så blir det Jamesons Whiskey "bryggeri".

Vi åker hem till Sverige på söndagen den 27:e och blir då hos Micke och Christine några dagar, sedan bär det av upp till mamma och Christer i ca en vecka. Sen blir det hemfärd mot Östersund i 1,5 vecka för att träffa alla innan vi åker tillbaka till Stockholm för att träffa Håkan och skicka mig på flyget tillbaka på söndagen den 18:e.

Nee nu är det dax att packa ihop och ta bussen.
men nu har jag iallafall förklarat varför jag kanske inte kommer uppdatera bloggen på ett tag :D
kramar
Therese

Vardag

Nu börjar jag känna mig som att det faktiskt är vardag här ibland :)
Vi har kommit in i arbetet och vår nya lägenhet, mathandling och lördagsutflykter. det är riktigt trevligt faktiskt.

Men nu när mirjas pappa är här en vecka så kommer vi bli tjocka :) Vi fick så god mat igår så det var helt fantastiskt! Underbar potatissallad som nu är min favorit! Mirja kan receptet så jag ska öva någon gång så blir det mycket sånt i sommar :)

Ikväll ska jag och Tina mysa och så ska jag sova över där. En liten tjej tisdag och så får Mirja vara själv med pappsen.

På söndag kommer Martina, jag längtar!!! Det ska bli så roligt att träffa henne igen! Och så är det bara nio dagar kvar nu tills Robert kommer! Sen blir det fem underbara veckor tillsammans! Varav tre hemma i Sverige men bara 1,5 i Östersund. Mamma har valt att vi ska vara där mest :)

Det har även varit helt sanslöst mycket att göra på jobbet igår och idag, först nu har man en möjlighet att ta ett andetag :)

Nemen, appropå det så ringer det såklart :)

Förkyld..

Jag har blivit förkyld..

Har varit hemma igår och idag. Jag har sovit, druckit te, sovit, druckit echinea, sovit.. jaa ni förstår kanske :)

I helgen var det så fantastiskt väder! I lördags var vi till Howth och solade och i söndags åkte vi till phonix park och hade picknick och solade. Det var en riktigt härlig helg!

Jo i lördags kväll hann vi med ett litet party här hemma också och sen gick vi ett kvarter bort och festade lite på Bull and Castle, mycket roligt. Speciellt som jag och Mattias kom på att vi skulle köpa ett piratsvärd till Mårten när vi var och handlade snacks och mer cider :)

Han är vå alldeles egna underhållning :D

Nu är det bara två veckor tills Robert kommer hit! Jag längtar så att jag håller på att bli tokig! Speciellt nu när jag känner mig nere och ensam och hemsk eftersom jag är förkyld.. Jag är bara glad att jag har Mirja som tar hand om mig :)

Nu är hon nere på mataffären och sen ska hon gå och hyra filmer till oss så vi har något att göra ikväll och i helgen.

Det blir en lugn helg utan utsvävningar eftersom hennes pappa kommer på söndag och jag fortfarande inte mår så bra.. Vi ska städa och fejja.

Så tyvärr så skjuter vi på vår inflyttningsfest tills vidare.. vi får se om den kanske blir framskjuten till efter jag har varit hemma. För det är inte så länge kvar tills dess!!!

Hemvarandet är också planerat. Först blir det besök i Alsike hos morbror, sedan blir det upp till mamma i Umeå och sedan åker vi hem. Eftersom mamma vill ha oss länge så blir det lite ont om tid för alla hemma, men det får ni stå ut med :)

Vi ska även åka till stugan medan vi är hemma, åka dit och bara vila upp oss och träffa pappa och Lena.

Sedan åker vi tillbaka till Stockholm sista helgen eftersom mina flyg inte gick så passande.. så vi åker ner på fredagen och hälsar troligtvis på Håkan om han är hemma då.

Sen går mitt flyg 10.20 på söndagens morgon och sen är det tillbaka till jobbet och allvaret igen :)

Inte för att jag vill påstå att jag känner så mycket allvar när jag är här.. Jobbet är okej och kompisarna är underbara, det är ni som gör min vistelse här så härlig!!!

Kramar // Therese

Movienights

Igår hittade vi en trevlig videouthyrnings butik så det blev fyra filmer hyrda. Igår kikade vi på An American Haunting, MYCKET bra skräckfilm. Inte hemsk men bra handling och trevlig film :)

Så blev det Mr and Mrs Smith, och den är ju riktigt underbar :)

Ikväll blir det två andra filmer, och med mitt goda minne så kommer jag inte ihåg vad det var för några.. Men en skräckis och en fanatasy iallafall :)

Flytt

Så var det klart! Nu har vi flyttat in till stan. Vi bor tio minuters promenad från centrum och trots det så är det tyst och lugnt i lägenheten.
Det känns superbra att bo i centrum!
Lägenheten är fin och ljus, helt lagom stor och inte alltför dyr i Dublin mått mätt :)
Det är en trea i Svenska mått mätt och en tvåa i irländska mått mätt :) Den är ljust målad och vår land lady har köpt nya kastruller och allt sånt som vi ville ha, och hon har bra smak också så det blev riktigt fint.

I lördags hade vi tjejkväll - den andra natten i lägenheten.
Jag, Mirja, Elena och Monica och hennes syster satt hos oss och drack vin och cosmopolitans innan vi gick på drag show. De var fantastiskt duktiga!

Sedan gick jag Mirja och Elena på George, en gay klubb. Där dansade vi tills fötterna gjorde så ont att vi var tvugna att gå hem! De spelade så bra musik att vi vägrade sluta :)

Och om några veckor så kommer Martina och hälsar på här på Irland, hon ska sova en natt hos mig i min nya  fina lägenhet :)

Jobbet är sådär.. mycket drama och långt ifrån min utbildning. Men nu har vi beställt internet så snart kanske jag har möjlighet att söka mig vidare. Helst till Sverige men det lär väl bli något annat här i Dublin kan jag tänka. Här finns det ju jobb iallafall :)

Vax museum

Denna helg var det vaxmuseum på agendan. Det var inte alls lika coolt som madame tussauds men det var välgjorda och coola vaxfigurer. Jag har bland annat kort på mig med Gollum, James Bond, Phil Lynott och Harry Potter :)

Eftersom det var varmt och strålande sol i lördags så gick vi vidare till Trinity College senare och tittade på Kricket. Vilket för övrigt måste vara den tråkigaste sporten att titta på i hela världen, till och med golf är roligare! Men det var skänt att sitta under körsbärsträden med blombladen som föll ner över oss som härliga snöflingor. Och att sitta i solen och bara njuta och snacka strunt.

Sedan åkte jag och Mirja hem och gjorde oss i ordning för kvällens house warming party hos Mimmi. Det var väldigt trevligt och senare gick vi ut på stan. Vi var på Krystal, som ska vara Dublins hippaste inneställe. Det var coolt att bara komma in där över huvudtaget :)
Sedan gick vi vidare till en nattklubb, Copper Face Jacks, men den var inte så rolig alls.. Så vi åkte hem och satt och pratade i ett par timmar med Jan (han jag bor med) istället. Det var riktigt skoj!

Eftersom Mirja sov här inatt så blev det en riktigt skön dag idag. Vi vaknade och låg kvar i sängen och kollade på CSI och åt nachos, så vi får se hur kliigt det är att sova inatt :) Sen har vi suttit och snackat skit och kollat på dålig tv hela dagen. Men vi hittade Nanny MC Phee, jag ÄLSKAR den filmen!
Så i veckan kanske vi ska gå och titta på Nanny MC Phee 2 på bio.

Vi har även sökt några fler lägenheter så vi får se om vi lyckas gå och titta på några i veckan. Vi vill verkligen flytta in till stan nu, det är så mycket mer att göra där. Här ute i förorten är det ganska dött och lite tråkigt.

Nee nu ska jag gå och lägga mig så att jag orkar med ännu en arbetsvecka!
Jag längtar redan till på torsdag, eftersom det är röd dag hemma så blir det nog en riktigt lugn arbetsdag :)

Kramar till er alla!

Regnskog

Fy vad blött det är! Det är så fuktigt i luften att jag är blöt när jag kommer till jobbet utan att det regnar..
Igår däremot så regnade det på morgonen, jag var så blöt att jag hade varit torrare om jag hade stått i duschen!

Men det är varmt, sååå varmt. Det känns som att det ska åska, men det gör det inte.
Och eftersom allt är grönt och blommorna blommar så känns det som att vara i en regnskog :)

Så trots att jag sitter och är blöt på jobbet på dagarna så är det härligt annorlunda och lite skumt.

Vi har varit och kikat på lite fler lägenheter, men ingen har varit riktigt bra. Igår sökte vi ett hus, men det var redan uthyrt.. Men det var säkert jättefult och låg i ett hemskt område ändå... ;)

På lördag blir det utflykt igen, och som vädret ser ut så blir vi nog kvar i stan. Isåfall ska vi åka till Trinity college och sen ska vi gå på vaxmuseum!

Nee nu är det väl dax att börja jobba..

Vilken bra söndag

Tänk, när jag vaknade i morse så trodde jag inte att min dag skulle fyllas med så många underbara guldkorn!

Det började med en skypedate med min älskling och fortsatte med att mamma gärna vill att jag ska stanna hela min semester hos henne :)
Sedan kom jag på att jag hade köpt färska hallon som låg i kylen och väntade på att bli uppätna. De var riktigt goda och saftiga trädgårdshallon, mums!

Så bara genom att öppna kylskåpet insåg jag att jag inte behövde laga middag eftersom jag hade hälften av min goda sallad kvar i kylen sedan middagen igår.

Och precis när middagen var avklarad så ringde min älskling och ville bara slö-prata om allt möjligt, och vi kom fram till att vi nog kan stanna hos mamma några dagar extra :)

Och mitt bland allt detta bra så har jag bara suttit och tittat på tv serier och myst.

En underbar söndag helt enkelt!